453 Het werk van de Heilige Geest heeft zijn principes

1 Het werk van de Heilige Geest heeft zijn principes en het is voorwaardelijk. Je moet in je geloof duidelijk begrijpen, dat je op z’n minst een geweten en een eerlijk hart moet hebben. Pas wanneer je een eerlijk hart hebt – alsook het geweten en verstand die deel uit moeten maken van menselijkheid – kan de Heilige Geest in je werken. De Heilige Geest werkt meestal in degenen wier harten eerlijk zijn, en Hij werkt wanneer mensen in problemen raken en waarheid zoeken. God zal geen aandacht schenken aan degenen die geen greintje menselijk verstand of geweten hebben. Deze mensen moeten oprecht berouw tonen en eerlijke mensen zijn.

2 Je moet je hart voor God openen en je moet waarheid zoeken bij God. Zodra je de waarheid begrijpt, kun je haar beoefenen. Je kunt je dan onderwerpen aan Gods ordening en God toestaan de leiding over je te nemen. Alleen op deze manier zul je door God worden geprezen. Je moet eerst je eigen trots en ijdelheid opzijzetten en je eigen belangen opgeven. Daarna moet je je met lichaam en ziel wijden aan je plicht en aan het werk van het getuigen voor God. Je eerst moet jezelf overgeven, je hart voor God openen en de dingen waarvan je houdt en die je koestert opzijzetten. Wanneer je aan deze dingen vast blijft houden terwijl je eisen aan God stelt, zul je dan in staat zijn het werk van de Heilige Geest te verwerven?

3 Het werk van de Heilige Geest is voorwaardelijk, en God is een God die het kwaad haat en heilig is. Als mensen altijd maar aan deze dingen vasthouden, constant zichzelf afsluiten van God en Gods werk en leiding verwerpen, dan zal God ophouden aan hen te werken. Het is niet zo dat God in elke persoon moet werken. Hij dwingt je niet. Het werk van boze geesten is mensen te dwingen dit en dat te doen. De Heilige Geest werkt bijzonder zacht; Hij beweegt je, en je voelt het niet. Je hebt gewoon het gevoel dat je onbewust iets bent gaan begrijpen of beseffen. Degenen zonder menselijk verstand of geweten moeten dus oprecht berouw tonen, want anders zal de Heilige Geest niet aan hen werken.

Naar Het Woord, Deel III, De gesprekken van Christus van de laatste dagen, Door je hart aan God te geven, kun je de waarheid verkrijgen

Vorige: 452 Het principe van het werk van de Heilige Geest

Volgende: 454 De Heilige Geest werkt meer in hen die ernaar verlangen om te worden vervolmaakt

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

476 Wat de jeugd moet nastreven

Vers 1Wat de jeugd niet hebben moet,is vooroordeel en bedrog.De jeugd moet niet handelenop een wijze die gruwelijk en vernietigend is.Ze...

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek

Neem contact op via Messenger