682 God vervolmaakt de mens op veel manieren

1 De Heilige Geest heeft in elke persoon een pad te bewandelen en geeft elke persoon de kans om vervolmaakt te worden. Door jouw negativiteit leer je je eigen verdorvenheid kennen en door je negativiteit af te werpen zul je vervolgens een beoefeningspad vinden; dit zijn allemaal manieren waarop je vervolmaakt wordt. Verder zul je, door de voortdurende begeleiding en illuminatie van sommige positieve dingen in je, je functie proactief vervullen, groeiend inzicht hebben en onderscheidingsvermogen verkrijgen. Wanneer je toestanden goed zijn, ben je bijzonder bereid het woord van God te lezen en bijzonder bereid tot God te bidden, en zie je het verband tussen de preken die je hoort en je eigen gesteldheid. Op zulke momenten verlicht en illumineert God je vanbinnen, waardoor je je rekenschap geeft van sommige dingen van het positieve aspect. Dit is hoe je vervolmaakt wordt in het positieve aspect.

2 In negatieve gesteldheden ben je zwak en passief; je voelt dat je God niet in je hart hebt, en toch illumineert God je en helpt je een beoefeningspad te vinden. Hieruit komen is het bereiken van volmaaktheid in het negatieve aspect. God kan de mens in zowel positieve als negatieve aspecten vervolmaken. Het hangt ervan af of je in staat bent te ervaren, en of je streeft naar vervolmaking door God. Als je werkelijk probeert door God te worden vervolmaakt, kun je door het negatieve geen verlies lijden, maar kan het je dingen brengen die echter zijn. Het kan ervoor zorgen dat je beter weet wat er in je ontbreekt, dat je je werkelijke gesteldheid beter begrijpt en dat je inziet dat de mens niets heeft en niets is. Als je geen beproevingen ondergaat, heb je geen kennis en zul je altijd het gevoel hebben dat je boven anderen staat en beter bent dan wie dan ook. Door dit alles zul je zien dat alles wat voorafging door God werd gedaan en door God werd beschermd.

3 Door intrede in beproevingen kom je zonder liefde of geloof te zitten, het ontbreekt je aan gebed en je kunt geen lofzangen zingen, en zonder het door te hebben leer je jezelf te midden van dit alles kennen. God heeft veel middelen om de mens te vervolmaken. Hij zet allerlei omgevingen in om de verdorven gezindheid van de mens aan te pakken, en gebruikt verschillende dingen om de mens bloot te leggen. In één opzicht pakt Hij de mens aan, in een ander opzicht legt Hij de mens bloot en in een ander opzicht onthult Hij de mens: Hij graaft de ‘mysteries’ op uit de diepten van de harten van de mens en onthult ze, en Hij toont de mens zijn natuur door veel van zijn gesteldheden te onthullen. God vervolmaakt de mens door vele methoden – door openbaring, door behandeling van de mens, door loutering en tuchtiging – zodat de mens zal weten dat God praktisch is.

Naar Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, Alleen diegenen die zich richten op de praktijk kunnen vervolmaakt worden

Vorige: 681 Gods beproevingen en loutering zijn voor de vervolmaking van de mens

Volgende: 683 Men kan God niet leren kennen door van Zijn genade te genieten

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

476 Wat de jeugd moet nastreven

Vers 1Wat de jeugd niet hebben moet,is vooroordeel en bedrog.De jeugd moet niet handelenop een wijze die gruwelijk en vernietigend is.Ze...

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek

Neem contact op via Messenger