Vraag 2: Je zegt dat de woorden van Paulus niet de waarheid zijn. Waarom staan zijn woorden dan in de Bijbel? De woorden van Paulus staan in de Bijbel. Ze zijn dus ingegeven door God; ze vertegenwoordigen Gods woorden. Die moeten we navolgen.

Antwoord: De woorden van Paulus staan dan wel in de Bijbel, maar dat betekent niet dat het Gods woorden zijn. Dat komt omdat de Bijbel is samengesteld door de mens en niet door Jehova God, noch door de Heer Jezus, en zeker niet door de Heilige Geest. Kan iets dat door mensen is samengesteld foutloos zijn? Jehova Gods woorden in de Bijbel, de woorden die Jehova God de profeten opdroeg, en de woorden van de Heer Jezus, dat zijn de woorden van God. God getuigde nooit dat de woorden van de apostelen Zijn woorden weergaven, noch getuigde Hij ooit dat de woorden van de apostelen door Hem zijn ingegeven. “Elke schrifttekst is door God geïnspireerd.” Dat zei Paulus. De Heilige Geest heeft daar nooit van getuigd, en de Heer Jezus ook niet. Alleen Paulus heeft dat gezegd en dus hebben zijn woorden geen gewicht. In het tijdperk van de apostelen, toen hun brieven naar kerken werden verspreid, zeiden de mensen alleen dat het de woorden van broeder Paulus of broeder Petrus waren. Ze wisten dat de apostolische brieven de woorden van mensen waren. Niemand behandelde de brieven als de woorden van God. Dat is een historisch feit dat niemand kan ontkennen. In het Tijdperk van Genade was alleen de Heer Jezus de vleesgeworden God. Alleen de Heer Jezus drukte de woorden van God uit. De apostelen waren maar mensen die door de Heer werden gebruikt. Hun woorden zijn woorden van mensen die alleen hun persoonlijke interpretatie en beleving van Gods woorden weergeven. Als hun woorden al de verlichting van de Heilige Geest bevatten, dan nog zijn het niet de woorden van God. Paulus durfde zelf niet te zeggen dat zijn woorden Gods woorden waren of waren ingegeven door God. Hij durfde niet te zeggen dat hij namens de Heer Jezus sprak. Als we dus zeggen dat de woorden van Paulus Gods woorden zijn en we ze volgen en nastreven alsof ze eisen van God zijn, puur omdat ze in de Bijbel staan, dan is dat fout.

Waarom verheffen mensen de Bijbel en vertrouwen ze er blind op? Omdat ze niet weten dat de Bijbel is samengesteld door mensen en niet voortkomt uit Gods wil. Daarom vertrouwen mensen de Bijbel blind en aanbidden ze hem. Ze beweren dat alle woorden in de Bijbel Gods woorden zijn. Dit strookt niet met de feiten. De oorzaak is de onwetendheid van mensen. Laten we lezen uit de woorden van Almachtige God: “En zo waren de brieven van Paulus in het Nieuwe Testament brieven die Paulus schreef voor de kerken en geen inspiraties van de Heilige Geest, en evenmin zijn het de directe uitspraken van de Heilige Geest. Het zijn slechts aansporende, troostende, bemoedigende woorden die hij tijdens zijn werk voor de kerken schreef. En dus vormen ze ook een verslag van een groot deel van het werk van Paulus in die tijd. […] Alles wat hij zei dat stichtelijk en positief was voor de mensen was waar, maar het vertegenwoordigde niet de uitspraken van de Heilige Geest, en het kon God niet vertegenwoordigen. Het is een kolossaal misverstand en een enorme godslastering wanneer mensen het verslag van een menselijke ervaring en de brieven van een mens als het gesproken woord van de Heilige Geest aan de kerken behandelen! […] Zijn identiteit was slechts die van een werkende apostel en hij was niet meer dan een door God gezonden apostel. Hij was geen profeet of voorspeller. Voor hem was zijn eigen werk en het leven van de broeders en zusters uitermate belangrijk. En dus kon hij niet namens de Heilige Geest spreken. Zijn woorden waren niet de woorden van de Heilige Geest en nog minder kon je zeggen dat het de woorden van God waren. Paulus was immers niet meer dan een schepsel van God en zeker niet de incarnatie van God. Zijn identiteit was niet dezelfde als die van Jezus. De woorden van Jezus waren de woorden van de Heilige Geest, het waren de woorden van God, want Zijn identiteit was die van Christus, de Zoon van God. Hoe kon Paulus Zijn gelijke zijn? Als mensen de brieven of woorden zoals die van Paulus als uitspraken van de Heilige Geest beschouwen en deze aanbidden als God, dan kun je alleen maar zeggen dat ze geen onderscheid weten te maken. Om het harder te stellen: is dit geen godslastering? Hoe kan een mens namens God praten? En hoe kunnen mensen buigen voor de verslagen van zijn brieven en de woorden die hij heeft gesproken alsof zij een heilig boek zijn, of een hemels boek? Kunnen Gods woorden terloops door een mens worden geuit? Hoe kan een mens namens God praten?(Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, Over de Bijbel (3)). Broeders en zusters, ik denk dat we nu het verschil kunnen zien tussen Gods woorden en die van mensen, hè? In het verleden vertrouwden we de Bijbel blind en aanbaden we hem te veel. We dachten dat de Bijbel geïnspireerd was door God en alleen Gods woorden bevatte. We dachten dat de Bijbel door God was samengesteld. Wat zaten we fout. Mensen die de waarheid niet kennen, kunnen worden misleid. Ze kunnen niet eens onderscheid maken tussen Gods woorden en die van mensen. Ze nemen aan dat de woorden van mensen Gods woorden zijn. Wat een dwaasheid. Paulus is maar een van de apostelen die door God is gezonden. Hij is niet de vleesgeworden God. Hij kan nooit Gods woorden uitdrukken. Als we de woorden van Paulus gelijkstellen aan die van God, dan beledigen we Gods gezindheid zwaar.

uit het filmscenario van ‘Pijnlijke herinneringen’

Vorige: Vraag 1: De apostel Paulus heeft ooit echter gezegd: “Ik heb de goede strijd gestreden, de wedloop volbracht, het geloof behouden. Nu wacht mij de krans van de gerechtigheid die de Heer …” (2 Timoteüs 4:7-8). Handelen naar de woorden van Paulus, houdt dus in dat we Gods wil volbrengen. In dat geval kunnen we zeker het hemelse koninkrijk binnengaan en beloond worden.

Volgende: Vraag 3: Zelfs als de woorden van Paulus niet Gods woorden zijn besteedde hij na Gods oproep toch de rest van zijn leven aan het verspreiden van het evangelie en leed hij voor de Heer. Hij reisde ver en werkte hard om de kerk te vestigen. Hij betaalde een zware tol. Niemand kan zijn bijdrage aan de kerk over het hoofd zien. Zijn geloof in de Heer en hoe hij voor de Heer leed, strekken alle christenen tot voorbeeld. Accepteer je deze feiten niet?

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek

Neem contact op via Messenger