Wat is het beoefenen van de Waarheid?

13 maart 2021

Relevante woorden van God:

Waarom zegt men dat Gods woorden een baken voor de mens zijn? Dat komt omdat Gods woorden niet ijdel worden gesproken, ze zijn niet een of andere theorie en niet een of ander argument. Ze zijn er zodat je ze kunt implementeren, in praktijk kunt brengen. Als je kwesties tegenkomt en geen idee hebt wat je moet doen, als het je aan een pad van de praktijk ontbreekt, denk je aan de eisen in Gods woorden. Je overpeinst Gods woorden, en je komt de weg voorwaarts te weten en begrijpt de betekenis van Gods woorden. Dan kun je te werk gaan in overeenstemming met Gods wil. Door op deze manier te werk te gaan, krijg je een bevestiging van je aanpak en ontdek je dat je vrede en vreugde in je geest hebt na deze manier van werken; dit is ook leerzaam voor anderen. Tijdens het proces van Gods woorden in praktijk brengen, verkrijg je enige verlichting plus enige ervaring en kennis; sommige dingen beginnen voor je te dagen. Het begint voor je te dagen wat God bedoelt met deze woorden en dat Hij mensen dingen op een bepaalde manier laat doen. Je lokaliseert de relevante principes van de praktijk, en je komt de oorsprong en betekenis te weten van het uitspreken door God van deze woorden – dit is de waarheid begrijpen. Als je de waarheid eenmaal hebt begrepen, ben je niet meer verward of vind je het niet meer moeilijk in je daden – je hebt een pad van de praktijk. Waar verwijst het hebben van een pad om Gods woord in praktijk te brengen naar? Het betekent dat je Gods woorden en de principes van de praktijk achter Gods woorden begrijpt; je begrijpt naar welke gesteldheden God verwijst en je weet hoe je te werk moet gaan. Gods woorden lijken misschien eenvoudig voor je, maar in feite vertellen ze je hoe je moet leven, wat je moet doen als je een kwestie tegenkomt en hoe je de moeilijkheden moet oplossen die je tegenkomt. Ze kunnen jouw weg worden en je kwesties met wijsheid, principes en met een pad van de praktijk laten aanpakken. Ze zijn de waarheid. Als je een pad hebt om te volgen voor het vervullen van een plicht of in elke zaak, als je principes hebt voor de aanpak van dingen en je weet wat Gods wil is, dan blijkt daaruit dat je de waarheid en Gods woorden begrijpt.

uit ‘Alleen als je je hart, je verstand en je ziel stopt in het vervullen van je plicht, zul je op een mens lijken’ in ‘Verslagen van de gesprekken van Christus’

Veel mensen hebben bepaalde uitwendige gedragingen, zoals het vermogen om hun gezin en hun loopbaan op te geven en hun plichten te vervullen, en daardoor geloven ze dat ze de waarheid in praktijk brengen. Maar God erkent niet dat ze de waarheid in praktijk brengen. Als alles wat je doet vanuit een persoonlijk motief gebeurt en gecorrumpeerd is, dan ben je niet bezig met het beoefenen van de waarheid; dan leg je eenvoudigweg oppervlakkig gedrag aan de dag. Strikt genomen zal jouw gedrag waarschijnlijk door God worden veroordeeld; het zal niet door Hem worden geprezen of herdacht. Wanneer we dit verder ontleden, blijkt dat je kwaad doet en dat je gedrag tegen God in gaat. Van de buitenkant lijkt het alsof niets onderbreekt of verstoort en je dat ook geen werkelijke schade hebt toegebracht of enige waarheid hebt geschonden. Het lijkt logisch en redelijk, maar toch draait de essentie van je handelingen om het doen van kwaad en het je verzetten tegen God. Daarom moet je, door in het licht van Gods woorden te kijken naar de motieven achter je handelingen, bepalen of er een verandering in je gezindheid is opgetreden en of je de waarheid in praktijk brengt. Het hangt niet af van een menselijke kijk op de vraag of je handelingen in overeenstemming zijn met de menselijke verbeelding en menselijke bedoelingen, en of ze bij jouw smaak passen; dergelijke dingen zijn niet van belang. Het hangt van God af die zegt of je je wel of niet conformeert aan Zijn wil, of je handelingen wel of niet de realiteit van de waarheid bezitten en of ze wel of niet aan Zijn eisen en normen voldoen. Alleen het afmeten van jezelf aan Gods eisen is accuraat. Transformatie in je gezindheid en de waarheid in praktijk brengen zijn niet zo eenvoudig en gemakkelijk als mensen zich wel voorstellen. Begrijpen jullie dit nu? Hebben jullie hier enige ervaring mee? Als het om de essentie van een probleem gaat, begrijpen jullie die misschien niet; jullie intreden is veel te oppervlakkig geweest. Jullie zijn de hele dag druk in de weer, van vroeg tot laat, staan vroeg op en gaan laat naar bed, toch hebben jullie geen transformatie in jullie levensgezindheid bewerkstelligd en kunnen jullie niet begrijpen wat een dergelijke transformatie inhoudt. Dit betekent dat jullie intreden te oppervlakkig is, nietwaar? Hoe lang je ook al in God gelooft, jullie voelen misschien niet de essentie en diepe dingen aan die met de bewerkstelliging van transformatie in jullie gezindheid te maken hebben. Hoe weet je of God je prijst of niet? Op zijn minst zul je je uitzonderlijk standvastig voelen met betrekking tot alles wat je doet, en zul je voelen dat de Heilige Geest je leidt en verlicht en in je werkt terwijl je je plichten vervult, door allerlei werk in Gods huis te doen of in je gewone leven. Je gedrag gaat dan hand in hand met Gods woorden, en zodra je een bepaalde mate van ervaring hebt opgedaan, zul je voelen dat je gedrag in het verleden relatief geschikt was. Als je echter, na enige tijd ervaring te hebben opgedaan, voelt dat sommige dingen die je in het verleden hebt gedaan niet geschikt waren, je er ontevreden over bent en voelt dat er eigenlijk geen waarheid was in de dingen die je deed, dan bewijst dit dat je alles met weerstand tegen God hebt gedaan. Het bewijst dat je dienst van opstandigheid, weerstand en menselijk handelen was vervuld.

uit ‘Wat er bekend zou moeten zijn over het transformeren van iemands gezindheid’ in ‘Verslagen van de gesprekken van Christus’

Als je in God gelooft, maar de waarheid niet nastreeft, dan kun je wel tien jaar geloven zonder enige verandering mee te maken. Uiteindelijk zul je geloven dat dit nu juist precies is wat geloof in God betekent, je zult denken dat het erg overeenkomt met hoe je voorheen in de wereld leefde en dat het zinloos is om te leven. Dit bewijst werkelijk dat zonder de waarheid het leven leeg is. Je bent misschien wel in staat wat woorden uit een doctrine te spreken, maar je blijft je troosteloos en ongemakkelijk voelen. Als mensen enige kennis van God hebben, weten hoe ze een betekenisvol leven moeten leiden en enige dingen kunnen doen om God tevreden te stellen, dan voelen ze dat dat het ware leven is, dat hun leven alleen betekenis heeft door zo te leven en dat ze zo moeten leven om God enige voldoening te geven en zich voldaan te voelen. Als ze God bewust tevreden kunnen stellen, de waarheid in praktijk kunnen brengen, hun eigen ideeën kunnen opgeven en gehoorzaam en weloverwogen tegenover Gods wil kunnen staan – als ze al deze dingen bewust kunnen doen - dan is dat wat het betekent om zorgvuldig de waarheid in praktijk te brengen en om oprecht de waarheid in praktijk te brengen. Dit lijkt dan in het geheel niet op hoe ze eerder op hun fantasieën vertrouwden en zich aan hun doctrines en regels vasthielden. In feite is het dodelijk vermoeiend om wat dan ook te doen als ze de waarheid niet begrijpen, om aan doctrines en regels vast te houden, geen doel te hebben en dingen blind te doen. Alleen met de waarheid kunnen ze vrij zijn – dit is niet gelogen – en daarmee kunnen ze dingen gemakkelijk en graag doen. Zij die zo'n gesteldheid hebben, zijn mensen die de waarheid bezitten, het zijn degenen van wie de gesteldheid is veranderd.

uit ‘Alleen door de waarheid na te streven kan iemand een verandering in gezindheid verkrijgen’ in ‘Verslagen van de gesprekken van Christus’

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

Neem contact op via Messenger