Wat zijn de beoefeningsprincipes van het zijn van een eerlijke persoon?

13 maart 2021

Relevante woorden van God:

Eerlijkheid betekent je hart aan God geven, Hem nooit bedriegen, in alles open naar Hem zijn en de waarheid nooit verbergen. Eerlijkheid betekent ook nooit iets doen wat mensen boven of onder je misleidt, en nooit iets doen om alleen maar bij God in een goed blaadje te komen. Kortom, eerlijk zijn is onzuivere daden en woorden vermijden, en God noch mensen misleiden. […] Sommigen gedragen zich keurig netjes en lijken bijzonder ‘goedgemanierd’ in Gods tegenwoordigheid. Toch komen ze in opstand en laten ze zich volledig gaan in de tegenwoordigheid van de Geest. Zouden jullie zo iemand als eerlijk beschouwen? Als je hypocriet en goed in de sociale omgang bent, ga je lichtvaardig met God om. Als je woorden vol excuses zitten en je zaken nutteloos wegredeneert, ben je niet iemand die het naleven van de waarheid hoog in het vaandel heeft. Als je verborgen zaken niet graag bespreekbaar maakt en niet bereid bent je geheimen, oftewel je moeilijkheden, bloot te geven aan anderen om de weg van het licht te zoeken, zul je het heil niet gemakkelijk verkrijgen en niet gemakkelijk uit de duisternis tevoorschijn komen. Als je veel genoegen schept in het zoeken naar de weg van de waarheid, ben je iemand die altijd in het licht verblijft. Als je heel graag een dienstdoener wil zijn in het huis van God, onopvallend, ijverig en nauwgezet werkt, altijd geeft en nooit neemt, ben je een trouwe heilige, omdat je geen beloning zoekt en gewoon een eerlijk mens bent. Als je open en eerlijk wilt zijn, als je alles wilt geven, als je je leven kunt opofferen voor God en als getuige kunt staan, als je eerlijk bent tot het punt waarop je alleen God wilt behagen en jezelf wegcijfert en niets voor jezelf neemt, dan behoor je tot de mensen die worden gevoed in het licht en die eeuwig in het koninkrijk zullen leven.

Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, Drie vermaningen

Het belangrijkste aspect van een eerlijk persoon zijn is dat je hart open moet staan voor God. Daarna kun je leren open te zijn tegenover andere mensen, oprecht en waarachtig te spreken, te zeggen wat je in je hart hebt, iemand met waardigheid, integriteit en karakter te zijn, en niet hoogdravend of onoprecht te spreken of woorden te gebruiken om jezelf te verhullen of anderen te misleiden.

uit ‘Alleen door eerlijk te zijn, kan iemand als een echt mens leven’ in ‘Verslagen van de gesprekken van Christus’

Iemand die praktiseert een eerlijke persoon te zijn, moet eerst leren zijn hart voor God open te stellen en God elke dag in gebed vertellen wat er in zijn hart leeft. Stel dat je vandaag hebt gelogen; niemand heeft het nog ontdekt en je hebt nog niet de moed verzameld om dat aan iedereen toe te geven. Op zijn minst moet je de fouten en leugens die je vandaag in je gedrag hebt bespeurd en opgemerkt onmiddellijk voor God brengen, je zonden belijden en zeggen: “O God, ik heb weer een leugen verteld. Ik heb dat daarom en daarom gedaan. Ik smeek u mij te disciplineren.” Als je een dergelijke houding hebt, zal God zal je aannemen en Hij zal het onthouden. Misschien zal het je erg zwaar en moeilijk vallen om met je tekortkoming of verdorven gezindheid om te liegen af te rekenen, maar wees gerust – God is met je, en Hij zal je leiden en helpen om dit terugkerende probleem achter je te laten. Hij zal je de moed geven om geen leugens meer te vertellen of de moed om toe te geven dat je leugens hebt verteld, om toe te geven welke leugens je hebt verteld, waarom je hebt gelogen en wat je bedoelingen en oogmerken waren, om toe te geven dat je geen eerlijke persoon bent, om toe te geven dat je een bedrieglijke persoon bent; en Hij zal je de moed geven om door deze barrière heen te breken, en uit de kooi en aan de macht van Satan te ontsnappen. Op deze manier zul je geleidelijk in het licht gaan leven, onder Gods leiding en zegen. Wanneer je door deze barrière van vleselijke beperkingen heen bent gebroken en in staat bent om je aan de waarheid te onderwerpen, zul je vrij en bevrijd zijn. Als je op deze manier leeft, zullen niet alleen mensen maar ook God je graag mogen. Hoewel je bij tijd en wijle nog steeds verkeerd kunt handelen, en hoewel je soms nog steeds in staat zult zijn om leugens te vertellen en je zo nu en dan nog steeds je eigen bedoelingen zult hebben, evenals egoïstische motieven, egoïstische en verachtelijke daden en ideeën, kun je Gods inspectie aanvaarden, en je hart, je feitelijke gesteldheid en je verdorven gezindheid voor God onthullen – en zo zul je een correct beoefeningspad hebben. Als je beoefeningspad correct is en je weg voorwaarts correct is, zullen je vooruitzichten prachtig en zonnig zijn. Op deze manier zul je met een gerust hart leven; je geest zal gevoed worden en je zult je verrijkt en blij voelen. Als je niet in staat bent om door deze barrière van vleselijke beperkingen heen te breken en altijd in emoties en satanische filosofieën gevangen blijft, en je altijd in het geheim en stiekem spreekt en handelt, nooit op klaarlichte dag, dan ben je iemand die leeft onder het domein van Satan. Wanneer je de waarheid begrijpt en in staat bent om door de barrière van vleselijke beperkingen heen te breken, ga je geleidelijk aan echt op een mens lijken. Je spreekt en handelt dan eerlijk en recht door zee, en toont anderen elke mening of gedachte die je mogelijk hebt, of wat je ook maar verkeerd hebt gedaan, zodat iedereen het duidelijk kan zien – en uiteindelijk zullen ze zeggen dat je een transparante persoon bent. Wat is een transparante persoon? Dat is iemand die geen leugens vertelt, die buitengewoon eerlijk is in wat hij zegt en wiens woorden iedereen voor waar aanneemt. Zelfs als ze onbewust een leugen vertellen of iets verkeerds zeggen, kan iedereen ze wel vergeven, wetende dat ze het onbewust doen. Zijn ze zich er eenmaal bewust van, dan komen ze meteen terug om zich te verontschuldigen en het recht te zetten. Dat is een transparante persoon. Iedereen mag zo’n persoon en kan hem vertrouwen. Als je dat niveau bereikt en het vertrouwen van God en anderen wint, is dat zeker geen kleinigheid – het is de hoogste waardigheid die een persoon kan hebben, en alleen zulke mensen hebben zelfrespect.

uit ‘Alleen door eerlijk te zijn, kan iemand als een echt mens leven’ in ‘Verslagen van de gesprekken van Christus’

Tegenwoordig zijn de meeste mensen te bang om hun handelingen voor God te brengen; hoewel je Zijn vlees kunt misleiden, kun je Zijn Geest niet misleiden. Elke zaak die de inspectie van God niet kan doorstaan, is in strijd met de waarheid en moet verworpen worden; iets anders doen is zondigen tegen God. Je moet dus te allen tijde je hart vóór God neerleggen, wanneer je bidt, wanneer je met je broeders en zusters praat en communiceert en wanneer je je plicht doet en met je eigen dingen bezig bent. Wanneer je je functie vervult, is God met je, en zolang je intentie juist is en voor het werk van Gods huis is, zal Hij alles aanvaarden wat je doet; je moet jezelf oprecht toewijden aan het vervullen van je functie. Als je bij het bidden liefde voor God hebt in je hart en Gods zorg, bescherming en inspectie zoekt, als deze dingen je intentie zijn, zullen je gebeden effectief zijn. Wanneer je bijvoorbeeld bij het bidden op bijeenkomsten je hart opent, tot God bidt en Hem vertelt wat er in je hart is zonder onwaarheden te spreken, dan zullen je gebeden beslist effectief zijn.

Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, God vervolmaakt diegenen die naar Zijn eigen hart zijn

Iedereen die tegenwoordig geen inspectie door God kan aanvaarden, kan Zijn goedkeuring niet verkrijgen, en zij die de vleesgeworden God niet kennen, kunnen niet vervolmaakt worden. Beschouw alles wat je doet en kijk of het voor God kan worden gebracht. Als je niet alles wat je doet voor God kunt brengen, toont dat aan dat je een boosdoener bent. Kunnen boosdoeners vervolmaakt worden? Alles wat je doet, elke handeling, elk voornemen en elke reactie moet voor God worden gebracht. Zelfs je dagelijkse geestelijke leven – je gebeden, je nabijheid tot God, hoe je Gods woorden eet en drinkt, je communicatie met je broeders en zusters en je leven binnen de kerk – en je dienst bij samenwerking kan aan God worden voorgelegd voor inspectie. Dergelijke beoefening zal je helpen om te groeien in het leven. Het proces van aanvaarding van inspectie door God is het proces van zuivering. Hoe meer je Gods inspectie kunt aanvaarden, hoe meer je gezuiverd wordt en hoe meer je voldoet aan Gods wil, zodat je je niet zult overgeven aan losbandigheid en zodat je hart zal leven in Zijn aanwezigheid. Hoe meer je Zijn inspectie aanvaardt, hoe groter Satans vernedering en jouw vermogen om het vlees te verzaken. Het aanvaarden van Gods inspectie is daarom een beoefeningspad dat mensen moeten volgen. Ongeacht wat je doet, zelfs tijdens het communiceren met je broeders en zusters, kun je je handelingen voor God brengen, Zijn inspectie zoeken en proberen God Zelf te gehoorzamen; dit zal datgene wat je beoefent veel correcter maken. Alleen als je alles wat je doet voor God brengt en Gods inspectie aanvaardt, kun je iemand worden die in de aanwezigheid van God leeft.

Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, God vervolmaakt diegenen die naar Zijn eigen hart zijn

Als eerlijk mens, moet je je hart eerst blootleggen zodat iedereen daarin kan kijken, alles kan zien wat jij denkt, en een glimp op kan vangen van je ware gezicht; je moet niet proberen jezelf te vermommen of jezelf in te pakken om er goed uit te zien. Dan pas zullen mensen je vertrouwen en je als eerlijk beschouwen. Dit is de meest fundamentele praktijk en de eerste vereiste om een eerlijk mens te zijn. Je doet altijd alsof, je veinst altijd heiligheid en deugd, dat je geweldig bent en over hoge morele kwaliteiten beschikt. Je laat mensen je verdorvenheid en tekortkomingen niet zien. Je toont de mensen een vals beeld zodat ze geloven dat je fatsoenlijk, geweldig, zelf-opofferend, onpartijdig en onbaatzuchtig bent. Dit is bedrieglijk. Gebruik geen vermomming en verpak jezelf niet, maar leg jezelf en je hart bloot voor de ogen van anderen. Als je je hart voor anderen bloot kunt leggen en al je gedachten en plannen bloot kunt leggen – zowel de positieve als de negatieve – ben je dan niet eerlijk? Als je je voor de ogen van anderen bloot kunt geven, zal God je ook zien en zeggen: “Je hebt jezelf voor de ogen van anderen blootgelegd, dus zul je voor mij zeker ook eerlijk zijn.” Als je je alleen blootlegt voor God, wanneer je uit het zicht bent van andere mensen, en in hun gezelschap altijd doet alsof je geweldig en deugdzaam, of rechtvaardig en onbaatzuchtig bent, wat zal God dan denken en zeggen? Hij zal zeggen: “Je bent werkelijk bedrieglijk, je bent puur hypocriet en kleingeestig, en je bent geen eerlijk mens.” God zal je op deze manier veroordelen. Als je een eerlijk mens wilt zijn, zul je in staat moeten zijn, wat je ook ten overstaan van God of anderen doet, jezelf open te stellen en je jezelf blootgeven. Is dit makkelijk te realiseren? Het vereist tijd om in onze harten te strijden en doorlopend te oefenen. Beetje bij beetje zullen onze harten worden geopend en zullen we in staat zijn onszelf bloot te leggen.

uit ‘De meest fundamentele beoefening om een eerlijk iemand te zijn’ in ‘Verslagen van de gesprekken van Christus’

Wat zijn de uitdrukkingen van een eerlijk mens? De essentie van de zaak is de waarheid in alle dingen in praktijk brengen. Als je zegt dat je eerlijk bent, maar Gods woorden altijd naar de achtergrond verdringt en doet wat je wil, is dat dan een uitdrukking van een eerlijk persoon? Jij zegt: “Mijn kaliber is weliswaar laag, maar ik ben eerlijk van hart.” Als je een plicht toebedeeld krijgt, ben je echter bang om te lijden of dat je, als je hem niet goed vervul, de verantwoordelijkheid zult moeten dragen, zodat je een smoes verzint om je te drukken. Is dat de uitdrukking van een eerlijk mens? Duidelijk niet. Hoe dient een eerlijk mens zich dan te gedragen? Hij moet aanvaarden en gehoorzamen en zich dan tot het uiterste toewijden aan het uitvoeren van zijn plichten en ernaar streven aan Gods wil te voldoen. Dit wordt op verschillende manieren tot uitdrukking gebracht. Eén manier is dat je je plicht in alle eerlijkheid dient te aanvaarden, niet aan iets anders moet denken, en er niet halfhartig over zijn. Ga niet intrigeren voor je eigen voordeel. Dit is een uitdrukking van eerlijkheid. Een andere manier is om er al je kracht en je hele hart aan te wenden. Je zegt: “Meer kan ik niet doen. Ik zal dit alles inbrengen en stel alles geheel in dienst van God.” Is dat soms geen uitdrukking van eerlijkheid? Je stelt alles wat je hebt en alles wat je kunt in dienst van God − dat is een uitdrukking van eerlijkheid. Als je niet bereid bent alles wat je hebt in te zetten, als je het verborgen en weggestopt houdt, glibberig bent in wat je doet, je plicht ontwijkt en die door iemand anders laat uitvoeren omdat je bang bent de consequenties te moeten aanvaarden als je je werk niet goed hebt gedaan, is dat dan eerlijk zijn? Nee, dat is het niet. Een eerlijk mens zijn, is daarom niet slechts een kwestie van een eerlijk hart hebben. Als je het niet in praktijk brengt als je iets overkomt, dan ben je geen eerlijk persoon. Als je problemen tegenkomt, moet je de waarheid in praktijk brengen en een praktische manier hebben om die tot uitdrukking te brengen. Alleen zo kun je een eerlijk persoon zijn en alleen dit zijn de uitdrukkingen van een eerlijk hart. Sommige mensen denken dat het volstaat om de waarheid te spreken en niet te liegen om een eerlijk persoon te zijn. Is de definitie van eerlijk zijn werkelijk zo beperkt? Je moet je hart blootleggen en aan God geven, dat is de houding die een eerlijk persoon zou moeten hebben. Daarom is eerlijkheid zo bijzonder waardevol. Wat is hier de implicatie? Dat is dat dit hart jouw gedrag en jouw gesteldheden kan besturen. Als je dit soort eerlijkheid hebt, dan zou je in deze soort gesteldheid moeten leven, dit soort gedrag ten toon spreiden en dit soort inspanning tonen.

uit ‘Alleen door een eerlijk mens te zijn kun je echt gelukkig zijn’ in ‘Verslagen van de gesprekken van Christus’

Wat je ook bij de uitvoering van je plicht tegenkomt – negativiteit en zwakheid, of een slecht humeur nadat je bent aangepakt – je moet er op de juiste manier mee omgaan en ook de waarheid zoeken en Gods wil begrijpen. Als je die dingen doet, zul je een pad hebben om te beoefenen. Als je goed werk wilt verrichten bij de uitvoering van je plicht, moet je je niet laten beïnvloeden door je humeur. Hoe negatief of zwak je je ook voelt, je moet de waarheid beoefenen in alles wat je doet, waarbij je uitermate strikt moet zijn en je aan de principes moet houden. Als je dat doet, zullen niet alleen andere mensen je goedkeuren, maar zal ook God je gunstig gezind zijn. Op die manier zul je iemand zijn die verantwoordelijk is en een last op zich neemt; je zult een oprecht goed mens zijn die werkelijk zijn plichten naar behoren vervult en ten volle de gelijkenis van een oprecht persoon naleeft. Zulke mensen worden gezuiverd en bereiken werkelijke transformatie bij het vervullen van hun plichten, en er kan worden gezegd dat ze oprecht zijn in Gods ogen. Alleen oprechte mensen kunnen het volhouden de waarheid te beoefenen en slagen erin principieel te handelen, en vervullen hun plichten naar behoren. Mensen die principieel handelen, vervullen hun plicht nauwkeurig wanneer ze goed gehumeurd zijn; ze werken niet zomaar plichtmatig, ze zijn niet arrogant en scheppen niet op om te zorgen dat anderen een hoge dunk van hen hebben. Wanneer ze in een slecht humeur zijn, vervullen ze hun dagelijkse plichten echter even ernstig en met hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel, en zelfs al komen ze iets tegen dat nadelig is voor de vervulling van hun plichten, of wat hen een beetje onder druk zet of voor verstoring zorgt terwijl zij hun plichten vervullen, dan zijn ze nog steeds in staat hun hart tot bedaren te brengen tegenover God en te bidden: “Hoe groot het probleem ook is waar ik tegenaan loop – al tuimelt de hemel omlaag – zo lang God me vergunt in leven te blijven, neem ik me vast voor om mijn best te doen mijn plicht te vervullen. Elke dag die me wordt vergund te leven, is een dag waarop ik er hard aan zal werken om mijn plicht te vervullen zodat ik zowel de plicht die me door God is opgelegd als de adem die Hij in mijn lichaam heeft geblazen waardig ben. Ongeacht hoe erg ik in de problemen zit, dat zal ik allemaal opzij zetten, want het vervullen van mijn plicht is van het allergrootste belang!” Wie niet worden beïnvloed door personen, gebeurtenissen, zaken of omgeving, wie niet wordt gedreven door stemmingen of externe situaties, en wie de plichten en opdrachten die God hun heeft toevertrouwd op de eerste plaats stellen – dat zijn de mensen die trouw zijn aan God en zich oprecht aan Hem onderwerpen. Zulke mensen hebben intreden in het leven bereikt en zijn de werkelijkheid van de waarheid binnengegaan. Dit is een van de meest praktische en oprechte uitdrukkingen van het naleven van de waarheid.

uit ‘Intreden in het leven moet beginnen met de ervaring van het vervullen van iemands plicht’ in ‘Verslagen van de gesprekken van Christus’

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

Neem contact op via Messenger