Dagelijkse woorden van God: God kennen | Fragment 144

27 juli 2020

De verleiding van Satan

Mat. 4:1-4 Daarna werd Jezus door de Geest meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te worden. Nadat hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, had hij grote honger. Nu kwam de beproever naar hem toe en zei: ‘Als u de Zoon van God bent, beveel dan die stenen in broden te veranderen.’ Maar Jezus gaf hem ten antwoord: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”’

Dit zijn de woorden waarmee de duivel allereerst probeerde de Heer Jezus te verleiden. Wat is de inhoud van wat de duivel zei? (“Als u de Zoon van God bent, beveel dan die stenen in broden te veranderen.”) De woorden die de duivel sprak zijn behoorlijk eenvoudig, maar is er misschien een probleem met de essentiële inhoud van deze woorden? (Ja.) Wat is het probleem? Hij zei, “Als u de Zoon van God bent,” maar wist hij in zijn hart dat de Heer Jezus de Zoon van God was? Wist hij dat Hij Christus was? (Ja.) Waarom zei hij dan “Als u … bent”? (Hij probeerde God te verleiden.) Natuurlijk probeerde hij God te verleiden, maar wat was daarmee zijn bedoeling? Hij zei: “Als u de Zoon van God bent.” In zijn hart wist hij dat de Heer Jezus Christus de Zoon van God was, dat was hem in zijn hart volkomen duidelijk, maar ondanks dat, onderwierp hij zich aan Hem of aanbad hij Hem? (Nee.) Wat wilde hij doen? Hij wilde dit doen en sprak deze woorden om de Heer Jezus kwaad te maken en Hem te verleiden en te laten reageren, en de Heer Jezus voor de gek te houden en Hem dingen te laten doen volgens zijn manier van denken en Hem in zijn macht te krijgen. Is het niet dit dat werd bedoeld? In Satans hart wist hij duidelijk dat dit de Heer Jezus Christus was, maar hij zei het toch. Is dat niet Satans natuur? Wat is Satans natuur? (Sluw en kwaadaardig te zijn en geen eerbied te hebben voor God.) Hij heeft geen eerbied voor God. Wat is het negatieve aan wat hij hier deed? Wilde hij niet God aanvallen? Hij wilde deze methode gebruiken om God aan te vallen en sprak: “Als u de Zoon van God bent, beveel dan die stenen in broden te veranderen”, is dit niet Satans kwade bedoeling? (Ja.) Wat probeerde hij echt te doen? Zijn bedoeling was heel duidelijk: Hij probeerde een methode te gebruiken om de positie en identiteit van de Heer Jezus Christus te weerleggen. Hij zei: “Als u de Zoon van God bent, maak dan van deze stenen broden. Als u het niet doet dan bent u niet de Zoon van God en doet u gewoon dit werk niet.” Is het dat wat hier wordt bedoeld? Hij wilde deze methode gebruiken om God aan te vallen, hij wilde Gods werk ontmantelen en vernietigen; dit is de kwaadaardigheid van Satan. Zijn boosaardigheid is een natuurlijke uitdrukking van zijn natuur. Hoewel hij wist dat de Heer Jezus Christus de Zoon van God was, de ware incarnatie van God Zelf, kon hij toch niet anders dan zoiets doen, God achtervolgen, Hem continu aanvallen, alle moeite doen Gods werk te verstoren en te vernietigen.

Laten we nu deze zin die Satan gebruikte eens analyseren: “beveel dan die stenen in broden te veranderen.” Van stenen brood maken – betekent dat iets? Als er voedsel is, waarom zou je het dan niet eten? Waarom is het nodig van stenen voedsel te maken? Zit hier een betekenis in? (Nee.) Hoewel Hij de hele tijd vastte, had de Heer Jezus toch wel voedsel om te eten? Had Hij eten? (Dat had Hij.) Hier zien we dus de ongerijmdheid van Satans gebruik van deze zin. Satan doet een aantal dingen. Je ziet zijn arglistige en boosaardige natuur en je ziet hoe hij Gods werk vernietigt, en het is zo hatelijk en tergend. Maar, aan de andere kant, herken je niet ook een kinderlijke, absurde natuur achter zijn woorden en daden? (Ja.) Dit is een onthulling over Satans natuur; hij heeft deze natuur en zal dit soort dingen doen. Op mensen komt deze zin ongerijmd en belachelijk over. Maar zulke woorden kunnen inderdaad door Satan worden geuit. Kunnen we zeggen dat hij dom is? Absurd? Satans kwaad is overal en wordt constant geopenbaard. En hoe antwoordt de Heer Jezus hierop? (“De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”) Hebben deze woorden enige kracht? (Dat hebben ze.) Waarom zeggen we dat ze kracht hebben? (Ze zijn de waarheid.) Juist. Deze woorden zijn de waarheid. Welnu, leeft de mens bij brood alleen? De Heer Jezus vastte veertig dagen en nachten. Kwam Hij om van de honger? (Nee.) Hij kwam niet om van de honger, dus benaderde Satan Hem en spoorde Hem aan van de stenen voedsel te maken door dit soort dingen te zeggen: “Als u de stenen in voedsel zou veranderen, zou u dan niet iets te eten hebben? Zou u dan niet hoeven te vasten, geen honger meer te hoeven lijden?” Maar de Heer Jezus sprak, “De mens leeft niet van brood alleen,” wat betekent, dat hoewel de mens in een fysiek lichaam leeft, datgene wat hem leven geeft, wat het zijn fysieke lichaam mogelijk maakt te leven en te ademen, niet voedsel is, maar alle woorden die door Gods mond zijn gesproken. Aan de ene kant beschouwt de mens deze woorden als de waarheid. De woorden geven hem geloof, geven hem het gevoel dat hij op God kan vertrouwen, dat God waarheid is. Aan de andere kant, hebben deze woorden niet ook een praktisch aspect? (Dat hebben ze.) Waarom? Omdat de Heer Jezus veertig dagen en nachten heeft gevast en Hij daar nog steeds staat en in leven is. Is dit geen illustratie? Hij heeft veertig dagen en nachten niets, geen enkel voedsel, gegeten. Hij is nog steeds in leven. Dit is het krachtige bewijs van Zijn zin. Het is een eenvoudige zin, maar, wat de Heer Jezus betreft, was deze zin uit Zijn hart Hem door iemand anders geleerd, of bedacht Hij de zin alleen als antwoord op wat Satan tegen Hem had gezegd? Denk daar eens over na. Om het op een andere manier te zeggen: God is waarheid en God is leven, maar was Gods waarheid en leven een latere toevoeging? Was het geboren uit ervaring? (Nee.) Nee, het is God aangeboren, wat betekent dat waarheid en leven Gods wezen zijn. Wat Hem ook gebeurt, wat Hij openbaart is waarheid. Deze waarheid, deze zin – of de inhoud ervan nu lang of kort is – kan de mens laten leven, hem leven geven; de zin kan de mens in staat stellen om, in zichzelf, waarheid en duidelijkheid over de levensweg te vinden, en het hem mogelijk maken vertrouwen in God te hebben. In andere woorden: de bron van Gods gebruik van deze zin is positief. Kunnen we dus zeggen dat dit positieve ding heilig is? (Ja.) Satans zin komt voort uit Satans natuur. Satan openbaart zijn kwade natuur, zijn kwaadaardige natuur, overal en altijd. Doet Satan deze openbaringen uit zichzelf? (Ja.) Zet iemand hem ertoe aan? Helpt iemand hem erbij? Dwingt iemand hem ertoe? (Nee.) Hij spreek ze alle uit eigen beweging uit. Dit is Satans boosaardige natuur. Wat God ook doet en hoe Hij het ook doet, Satan volgt Hem op de voet. Het wezen en de ware eigenschappen van deze dingen die Satan zegt en doet, zijn Satans wezen – zijn kwaadaardige, boosaardige wezen.

Het Woord, Deel II, Over het kennen van God, God Zelf, de unieke V

Een deel van het materiaal uit deze video is afkomstig van:

De bijbelteksten zijn ontleend aan de Nieuwe Bijbelvertaling © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap. https://www.debijbel.nl

Meer bekijken

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Geef een reactie

Delen

Annuleren

Neem contact op via Messenger